1Pét 2,4-10 (Az Egyház - Isten népe)
Járuljatok hozzá, mint élő kőhöz, amelyet - bár az
emberek elvetettek - Isten kiválasztott és megbecsült, és magatok is, mint élő
kövek, épüljetek lelki házzá, szent papsággá, hogy Istennek tetsző lelki
áldozatokat ajánljatok fel Jézus Krisztus által. Ezért van benne az Írásban:
Lám, kiválasztott, becses szegletkövet rakok le Sionban. Aki hisz benne, az nem
vall szégyent. Nektek tehát, mivel hisztek benne, dicsőségetekre válik, a
hitetlenekre ellenben ez vonatkozik: „Az a kő, amelyet az építők elvetettek,
szegletkő lett”, a botlás köve és a botrány sziklája: megbotlanak rajta, mert
nem fogadták el hittel a tanítást, amelyre meghívást kaptak. Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, tulajdonul kiválasztott nép
vagytok, hogy annak dicsőségét hirdessétek, aki a sötétségből meghívott
benneteket csodálatos világosságára. Ti valamikor nem voltatok nép, most pedig
Isten népe vagytok; régen nem nyertetek kegyelmet, most pedig irgalomra
találtatok.
„"Jóllehet bármely időben élő és bármely nemzetből származó ember
kedves Isten előtt, ha féli őt és teszi az igazságot, Istennek mégis úgy
tetszett, hogy az embereket ne egyenként, minden társas kapcsolat kizárásával
szentelje meg és üdvözítse, hanem néppé tegye őket, mely Őt igazságban
megismeri és szentül szolgál Neki. Így tehát az izraelita népet kiválasztotta
tulajdon népévé, szövetséget kötött vele és fokozatosan oktatta azáltal, hogy e
nép történelmében önmagát és akaratának tervét kinyilvánította és a népet
magának szentelte. Mindez azonban csak előkészítése és előképe volt annak az új
és tökéletes szövetségnek, mely majd Krisztusban köttetik meg. Ezt az új
Szövetséget Krisztus hozta létre, tudniillik az új Szövetséget az Ő vérében, a
zsidókból és a pogányokból híva meg a népet, mely nem test szerint, hanem a
Lélekben alkot egységet."” (KEK 781)
„Isten népe olyan sajátosságokat hordoz, amelyek
világosan megkülönböztetik a történelem minden vallási, népi, politikai és
kulturális csoportjától: Isten népe, Isten egyetlen népnek sem sajátja. Ő
azonban népet szerzett magának azokból, akik valaha nem voltak nép:
"választott nemzetséget, királyi papságot, szent nemzetet" (1Pt 2,9).
E nép tagjává nem a testi születés, hanem a "fölülről való születés",
a "vízből és Szentlélekből születés" (Jn 3,3-5), azaz a Krisztusba
vetett hit és a keresztség által lesz az ember. E nép feje Jézus, a Krisztus (a
Fölkent, a Messiás): mivel egy és ugyanaz a kenet, a Szentlélek árad a Főről a
tagokra, ezért ez a nép "a messiási nép". "Jogállása Isten
fiainak méltósága és szabadsága, kiknek szívében a Szentlélek úgy lakik, mint
templomban." "Törvénye az új parancs, hogy úgy kell
szeretnie, ahogyan maga Krisztus szeretett bennünket." Ez
a Szentlélek "új" törvénye (vö. Róm 8,2; Gal 5,25) . Küldetése,
hogy a föld sója és a világ világossága legyen (vö. Mt 15,13-16).
"Az egész emberi nem számára az egység, a remény és az üdvösség legerősebb
csírája." Végül "célja Isten Országa, melyet maga
Isten kezdeményezett a földön, melynek egyre terjednie kell, míg Isten
tökéletessé nem teszi a történelem végén". (KEK 782)
Feladat a mai napra: Hálát adok, hogy Isten kiválasztott népéhez
tartozhatok. Elgondolkozom, mit jelentenek számomra Isten népének a sajátosságai, amelyek világosan különböznek a történelem
minden vallási, népi, politikai és kulturális csoportjaitól.