2Sám 12,7-9.13-14 (A bűn súlyossága: halálos bűn)
Erre Nátán így szólt Dávidhoz: „Magad vagy ez az
ember! Ezt mondta hát az Úr, Izrael Istene: Fölkentelek Izrael királyává és
kiszabadítottalak Saul kezéből. Neked adtam urad házát és a kebledre urad
asszonyait, rád bíztam Izrael házát és Júda házát. S ha ez kevés lett volna,
még megtetéztem volna ezzel meg azzal. Miért vetetted hát meg az Urat, s tettél
olyat, ami gonosznak számít az Úr szemében? Kard által elveszítetted a hetita
Uriját, hogy feleségül vedd a feleségét. Igen, elveszítetted az ammoniták
kardja által! ... Erre
Dávid így szólt Nátánhoz: „Vétkeztem az Úr ellen!” Nátán ezt válaszolta
Dávidnak: „Így az Úr is megbocsátja bűnödet, s nem halsz meg. De mert ezzel a
tetteddel káromoltad az Urat, a fiú, aki született neked, meghal.”
„A bűnöket
súlyosságuk szerint kell mérlegelni. A halálos és bocsánatos bűnök közötti
különbségtétel, mely már a Szentírásban megfigyelhető (vö. 1Jn 5,16-17), az Egyház hagyományában általánossá vált. Az emberi tapasztalat e
különbségtételt megerősíti.” (KEK 1854) „A halálos bűn Isten törvényének súlyos
megsértésével lerombolja az ember szívében a szeretetet; az embert elfordítja
Istentől, végső céljától és boldogságától azzal, hogy valami kisebb jót helyez
Isten elé. A bocsánatos bűn, bár sérti és sebzi a szeretetet, nem oltja ki.”
(KEK 1855)
„Mivel a halálos
bűn az élet elvét, a szeretetet öli meg, Isten irgalmasságának új
kezdeményezésére és a szív megtérésére van szükség, ami rendes körülmények
között a kiengesztelődés szentségében valósul meg. "Amikor az akarat olyan
dologra irányul, ami önmagában ellentmond a bennünket a végső célhoz kapcsoló
szeretetnek, a bűn tárgya miatt halálos (...), akár Isten szeretete ellen van,
mint a káromkodás, hamis eskü stb., akár a felebarát szeretete ellen, mint az
emberölés, házasságtörés stb. (...). Ha viszont a bűnös ember akarata
néhányszor olyan dologra irányul, ami önmagában rendetlen, de nem ellenkezik
Isten és a felebarát szeretetével, mint például a fölösleges beszéd, az
alkalmatlan nevetés stb., az ilyen bűnök bocsánatosak" (Aquinói
Szent Tamás).” (KEK 1856) „Ahhoz, hogy egy bűn halálos legyen
három dolog együttes megléte szükséges: halálos mindaz a bűn, "melynek
tárgya súlyos anyag, és teljes tudatossággal és megfontolt beleegyezéssel
követik el" (II. János Pál pápa).“ (KEK 1857)
„A halálos bűn,
miként maga a szeretet is, az emberi szabadság radikális lehetősége. Magával
hozza a szeretet elvesztését és a megszentelő kegyelemtől, azaz a kegyelmi
állapottól való megfosztottságot. Ha a bűnbánat és Isten bocsánata nem
orvosolja, kizár Isten országából és a pokol örök halálát okozza, mivel
szabadságunknak hatalmában áll végső, visszavonhatatlan döntéseket hozni.
Mindazonáltal - jóllehet meg tudjuk ítélni, hogy egy cselekedet önmagában nézve
halálos bűn-e -, a személy fölötti ítélkezést rá kell bíznunk Isten
igazságosságára és irgalmára.” (KEK 1861) Ma az idézet alapján elmélkedhetünk azon, hogyan fordul Isten a
halálos bűnben lévő emberhez, Dávidhoz és
mivel megbánta bűneit, Isten megbocsátja és megújítja a vele való
kapcsolatát.
Feladat a mai napra: Imádkozzunk valakinek a megtéréséért,
Istennel való kiengesztelődéséért, akiről tudjuk, hogy súlyos bűnt követett el.