XVI. Benedek pápa:

"Fontos emlékeznünk arra, hogy a legnagyobb karitatív tevékenység éppen az evangelizáció, azaz „az Ige szolgálata”. Nincs jótékonyabb, azaz karitatívabb cselekedet a felebarát iránt, mint megtörni Isten Igéjének kenyerét, az evangélium jó hírének részesévé tenni, bevezetni őt az Istennel való kapcsolatba: az evangelizáció az emberi személy legnemesebb és legátfogóbb fejlődését segíti elő."
( XVI. Benedek pápa. Nagyböjti üzenet 2013).

2017. május 4., csütörtök

Május 4.



Jn 6,44-51                          (Jézus az élet alapvető szükséglete)
A kenyérszaporítás utáni napon Jézus így szólt a sokasághoz: „Senki sem jöhet hozzám, ha nem vonzza az Atya, aki küldött engem. Én feltámasztom őt az utolsó napon. A prófétáknál ezt olvassuk: »Mindnyájan Isten tanítványai lesznek.« Mindaz, aki hallgat az Atyára, és tanul tőle, hozzám jön. Nem mintha az Atyát látta volna valaki. Csak aki Istentől való, az látta az Atyát. Bizony, bizony, mondom nektek: Aki hisz bennem, annak örök élete van. Én vagyok az élet kenyere. Atyáitok mannát ettek a pusztában, és mégis meghaltak. Itt a mennyből alászállott kenyér, hogy aki eszik belőle, meg ne haljon. Én vagyok a mennyből alászállott élő kenyér. Aki e kenyérből eszik, örökké él. A kenyér, amelyet adni fogok, az én testem a világ életéért.”

Jézus a kenyérszaporítás csodája után folytatja a sokak számára megbotránkoztató kijelentéseit. Párhuzamba állította a földi és a mennyei kenyeret. Maradjunk egy pillanatra a kenyér fizikai voltánál. Alapvető élelmiszernek számít, étkezéseink egyik fő eleme. Régebben talán még hangsúlyosabb volt a szerepe, a kenyér hiánya számított igazán nélkülözésnek. Ízét is jobban ismerhették. Nyelvünk is hordozza jelentéseit: jó, mint egy falat kenyér; kenyeret keres; kölcsönkenyér visszajár. Ma már mindenfélével párosítjuk, megkenjük, íze másodlagos. Jóléti társadalmunk már szinte károsnak titulálja a fehér kenyeret, sokan nem is eszik, és rengeteg alternatívát kínálnak helyette. Érdekes, hogy az életnek annyira nyilvánvaló alaptápláléka megkérdőjeleződik. Jézus, az élet kenyere helyett is annyi más hamis próféta vesz körül bennünket, hivalkodón, hangosan. A fehér kenyér megbújik a polcon. A szentostyában rejtőzködő Isten is végtelenül csendes. Jézus aztán még tovább megy a magát nélkülözhetetlen életfeltételnek kinyilatkoztatásán: általa az örök élet felé nyit távlatot.
Feladat a mai napra: Ma szánok időt arra, hogy megvizsgáljam az étkezési szokásaimat, a fogyasztott ételeim minőségét. Tudatosan, egészségesen táplálkozom-e? Megosztom valakivel egy étkezésemet, fizikai vagy lelki értelemben.