1Jn
2,20-27 (A kenet)
Titeket azonban
fölkent a Szent, és ezt mindannyian tudjátok. Nem azért írtam nektek, mintha
nem ismernétek az igazságot, hisz ismeritek és (tudjátok), hogy az igazságból
semmiféle hazugság nem származik. Ki a hazug, hacsak az nem, aki tagadja, hogy
Jézus a Krisztus? Az az antikrisztus, aki tagadja az Atyát és a Fiút. Aki
tagadja a Fiút, annak az Atya sincs. Aki megvallja a Fiút, azé az Atya. Amit
kezdettől fogva hallottatok, az maradjon meg bennetek. Ha megmarad bennetek,
amit kezdettől fogva hallottatok, ti is megmaradtok a Fiúban és az Atyában. És
ez az ígéret, amelyet ő maga tett nekünk, az örök élet. Ezeket azok miatt
írtam, akik félrevezetnek benneteket. A tőle kapott kenet maradjon meg
bennetek, és akkor nincs szükségetek rá, hogy bárki is tanítson benneteket
mindenre, s ez igaz, nem hazugság. Aszerint, ahogy tanított benneteket,
maradjatok benne.
„Az olaj kenetének szimbóluma a Szentlelket is jelenti,
olyannyira, hogy szinonimája lett, (vö. 1Jn 2,20.27; 2Kor 1,21). A keresztény
beavatásban a kenet szentségi jele a bérmálásnak, amit éppen ezért a Keleti
Egyházak "krizmálásnak" neveznek. De hogy teljes jelentését
megértsük, vissza kell mennünk a Szentlélek által végbevitt első fölkenéshez:
Jézuséhoz. A Krisztus név (a héber "Messiás") Isten Lelkének
"fölkentjét" jelenti. Az Ószövetségben egyesek az Úr
"fölkentjei" voltak, (vö. Kiv 30,22-32), kiemelkedő módon Dávid
király, (vö. 1Sám 16,13). Jézus azonban egyedülálló módon Isten Fölkentje: az
emberség, melyet a Fiú magára vett, teljesen a "Szentlélek
fölkentje". Jézust a Szentlélek tette "Krisztussá", (vö. Lk
4,18--19; Iz 61,1). Szűz Mária a Szentlélektől foganja Krisztust, és a
Szentlélek hirdeti a gyermeket mint Krisztust születésekor (vö. Lk 2,11), és
arra indítja Simeont, hogy a templomba menjen látni az Úr Krisztusát; (vö. Lk
2,26-27) Ő maga tölti be Krisztust (vö. Lk 4,1) és az Ő ereje árad ki
Krisztusból gyógyításai alkalmával, (vö. Lk 6,19; 8,46). Végül Ő támasztja föl
Krisztust a halálból, (vö. Róm 1,4; 8,11). Ezután Jézus a maga halált legyőzött
emberségében teljesen "Krisztussá" válva (vö. Apcsel
2,36) bőségesen árasztja a
Szentlelket, hogy a "szentek" Isten Fiának emberségével való
egységükben elérjék "az érett férfikort Krisztus nagykorúságának mértéke
szerint" (Ef 4,13): "a teljes Krisztust" Szent Ágoston szavai
szerint.” (KEK 695)
Mindannyian, akik részesültünk a keresztség szentségében,
megkaptuk ezt a kenetet. Bár rövid pillanat ez, mégis nagy jelentősége van: „A
megkenés a szent krizmával, a püspök által megszentelt jó illatú olajjal az
újonnan megkeresztelt számára a Szentlélek ajándékát jelenti. Kereszténnyé,
azaz a Szentlélektől "fölkentté" vált, tagja lett Krisztusnak, aki
fölkent Pap, Próféta és Király (KEK 1241).
A második kenetet a bérmáláskor kapjuk meg (lásd fent). Ez a Szentlélektől
kapott ajándék pedig bennünk marad és tanít minket, ahogyan azt Szent János
levele fogalmazza meg. Életünk folyamán egy harmadik kenetben is
részesülhetünk, sőt kívánatos is, hogy ne hagyjuk használatlanul ezt a
lehetőséget: a betegek szentségét. Ekkor megkenik a beteget homlokán és
kezein, megáldott olívaolajjal és a következő szavakat mondják: „E szent kenet
által és nagy irgalmassága szerint segítsen meg téged az Úr a Szentlélek
kegyelmével; szabadítson meg bűneidtől, üdvözítsen téged, és erősítsen meg
jóságosan!'” (KEK 1513). A mai napon legyünk hálásak a
Szentlélek különleges ajándékaiért, kegyelmeiért. Fontoljuk meg, hogy nem
csupán ápoló kenőcsök vannak, amelyek testünket szépítik, hanem azoknál sokkal
valóságosabb az az isteni kenet, amely igazán ápolja lelkünket, és néha
testünket is.
Feladat a mai napra: A mai napon szemléljem
magamat mint a Szentlélek fölkentjét, és
éljek papi, prófétai vagy királyi hivatásom szerint.