Gal 5,1-10 (A szabadság teszi felelőssé az embert)
A szabadságra tett szabaddá minket Krisztus.
Legyetek tehát állhatatosak, és ne vegyétek magatokra ismét a szolgaság igáját.
Íme én, Pál, mondom nektek, hogy ha körülmetélkedtek, Krisztus semmit sem
használ nektek. Újra tanúságot teszek minden ember előtt, aki körülmetélkedik,
hogy köteles az egész törvényt megtartani. Elszakadtatok Krisztustól, akik a
törvényben keresitek a megigazulást, kiestetek a kegyelemből. Mert mi a Lélek
által, hitből várjuk a megigazulás reményét. Hiszen Krisztus Jézusban sem a
körülmetélés nem ér semmit, sem a körülmetéletlenség, csak a hit, amely a
szeretet által munkálkodik. Jól futottatok; ki akadályozott meg benneteket,
hogy ne engedelmeskedjetek az igazságnak? Ez a hitegetés nem attól van, aki
meghívott titeket. Egy kevés kovász az egész tésztát megkeleszti. Bízom
bennetek az Úrban, hogy nem fogtok másképp vélekedni. Aki pedig megzavar
titeket, viselni fogja az ítéletet, akárki legyen is az.
„A szabadság
teszi felelőssé az embert tetteiért olyan mértékben, amennyire szándékosak. Az
erényben való előrehaladás, a jó megismerése és az aszkézis növelik az akarat
uralmát saját tettei fölött.” (KEK
1734) „A cselekedet beszámíthatósága és az érte való felelősség
csökkenhet vagy megszűnhet a tudatlanság, a figyelmetlenség, az erőszak, a
félelem, a megszokás, a mértéktelen érzelmek és más pszichikai vagy társadalmi
tényezők következtében.” (KEK 1735)
„Minden közvetlenül akart cselekedet a végrehajtójának számítható be: Így az Úr
a paradicsomkertben a bűn elkövetése után kérdezi Ádámtól: "Mit
tettél?" (Ter 3,13). Ugyanígy kérdezi Káint. Így beszél Nátán próféta is
Dávid királyhoz az Uriás feleségével elkövetett házasságtörés, majd Uriás
meggyilkolása után. A cselekedet lehet közvetetten szándékolt, amikor valamit
kellett volna tudni vagy tenni, de hanyagságból elmaradt, például a közlekedési
szabályok nem ismeretéből következett közúti baleset.” (KEK 1736) „A következmény lehet eltűrt, anélkül hogy a cselekvő
akarta volna, például az édesanya kimerültsége beteg gyermeke ágyánál. A rossz
következmény nem beszámítható, ha nem volt szándékolt sem mint a cselekvés
eszköze, sem mint annak célja; például az életveszélyben forgó személynek
nyújtott segítség közben bekövetkezett halál. Ahhoz, hogy a rossz következmény
beszámítható legyen, előreláthatónak kell lennie, s a cselekvőnek rendelkeznie
kell az elkerülés lehetőségével; ilyen eset például az ittas gépkocsivezető
által elkövetett emberölés.” (KEK 1737).
A mai olvasmányban Pál apostol egy konkrét problémára ad választ: A szabadság,
amit Jézus megnyert számunkra nem köthető csupán a zsidó vallás törvényeihez Mert mi a Lélek által, hitből várjuk a
megigazulás reményét. A Szentlélek adja az igazi szabadságot, mely képessé
tesz minket az önfeledt szeretetre.
Feladat a mai napra: Megvizsgálom szándékaimat. S ha valakit
megbántottam alázattal felvállalom és bocsánatot kérek.