Tób 8,4-9 (A házastársi
szeretet és hűség)
Tóbiás fölkelt az ágyból és azt mondta Sárának: »Kelj föl, nővérem!
Imádkozzunk együtt és könyörögjünk Urunkhoz, hogy elnyerjük kegyelmét és
segítségét.« És fölkelt és elkezdtek imádkozni és könyörögni az Úrhoz, hogy
egészséget nyerjenek. És kezdték mondani: »Áldott vagy, atyáink Istene (...).
Te teremtetted Ádámot és erős segítőül adtad mellé a feleségét, Évát. És
kettőjükből lett az emberek magva. És mondtad: nem jó az embernek egyedül
lenni: Alkossunk mellé hozzá hasonló segítőtársat. És most nem bujaság kedvéért
veszem el e nővéremet, hanem igazságban. Engedd, hogy irgalmat találjon és
találjak én is, és együtt öregedjünk meg!« Közösen rámondták: »Amen, amen!«
Azután éjszaka együtt háltak.
„A szexualitás a férfi
és a nő házastársi szeretetére van rendelve. A házasságban a házastársak testi
meghittsége a lelki közösség jelévé és zálogává lesz. A megkereszteltek között
a házasság kötelékeit szentség szenteli meg.” (KEK 2360)
„Ezért a szexualitás
(...), mely által a férfi és a nő a házastársakra sajátosan jellemző
cselekedetekkel kölcsönösen odaadják magukat egymásnak, egyáltalán nem puszta
biológiai tény, hanem az emberi személy legbensőbb magvát érintő valóság. A
nemiség csak akkor nyilvánul meg igazán emberi módon, ha kiegészítő része annak
a szeretetnek, amellyel a férfi és a nő teljes önmagát kölcsönösen és
mindhalálig elkötelezi: „Tóbiás fölkelt az ágyból ...” (Tób 8,4-9) (KEK 2361)
„A bizalmas és tiszta
házastársi egyesülés cselekményei tehát tiszteletreméltó erkölcsi értékek, és
emberhez méltón gyakorolva azt a kölcsönös önátadást jelzik és mélyítik el,
mely által örvendező és hálás lélekkel gazdagítják egymást. A szexualitás öröm
és gyönyörűség forrása: "Maga a Teremtő (...) rendelkezett úgy, hogy e
feladatért (ti. a nemzésért) testben és lélekben gyönyörűséget és boldogságot
találjanak. A házastársak tehát ezt a gyönyörűséget keresve és élvezve semmi
rosszat nem tesznek. Elfogadják, amit a Teremtő szánt nekik. Mindazonáltal a
házastársaknak is tudniuk kell, hogy meg kell maradniuk az igaz mértéktartás
keretei között" (XII. Pius pápa).” (KEK 2362)
„A házastársak
egyesülésével a házasság kettős célja valósul meg: a házastársak java és az
élet továbbadása. A házasságnak ezt a két jelentését vagy értékét nem lehet
egymástól elválasztani a házaspár lelkiéletének megkárosítása, a házasság
javainak és a család jövőjének veszélyeztetése nélkül. Így tehát a férfi és a
nő házastársi szeretete a hűség és a termékenység kettős követelményének van
alárendelve.” (KEK 2363)
„A házaspár "az
életnek és a szeretetnek bensőséges közösségét alkotja (...), melyet a Teremtő
alapított és sajátos törvények szabályoznak". "A házastársi
szövetség, azaz a visszavonhatatlan személyes beleegyezés hozza létre"
(II. Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes 48). A házastársak véglegesen és teljesen
egymásnak adják magukat. Többé már nem ketten vannak, hanem egyetlen testet
alkotnak. A házastársak által szabadon megkötött szövetség kötelezi őket a házasság
egységének és fölbonthatatlanságának megőrzésére (vö. CIC 1056). "Amit
Isten egybekötött, azt ember szét ne válassza" (Mk 10,9; vö. Mt 19,1-12;
1Kor 7,10-11).” (KEK 2364)
„A hűség az adott szó
megtartásának állhatatosságát fejezi ki. Isten hűséges. A házasság szentsége a
férfit és a nőt Krisztusnak Egyháza iránti hűségébe vezeti be. A házastársi
tisztasággal a világ előtt tesznek tanúságot e misztériumról. Aranyszájú Szent
János tanácsolja a fiatal férjeknek, hogy így beszéljenek a feleségükhöz: "Téged
ölellek és téged szeretlek, és a lelkemnél is többre tartalak. Mert a jelen
élet semmi, ezért kérem és akarom és mindent megteszek azért, hogy mi, akik ezt
az életet éljük, méltónak találtassunk arra, hogy a jövendő életben is nagy
biztonsággal együtt lehessünk. (...) Szeretetedet mindennél többre tartom, és
nincs keservesebb dolog számomra, mint tőled valaha is elválni"
(Aranyszájú Szent János).” (KEK 2365)
Feladat a mai napra: Megfontolom, milyen
viszonyban vagyok a házasságról szóló egyházi tanítással és hogyan tudnék hozzájárulni
ahhoz, hogy közismertebb és jobban megértett legyen a társadalomban.