Szám 11,25-29; Jak 5, 1-6; Mk 9, 38-43.45.47-48
Ekkor
János azt mondta neki: „Mester!
Láttunk valakit, aki a te nevedben ördögöt űz, de nem követ minket.
Megtiltottuk neki.” Jézus azt felelte: „Ne
tiltsátok meg neki! Mert senki, aki az én nevemben csodát tesz, nem fog engem
egyhamar szidalmazni. Hiszen aki nincs ellenetek, veletek van. Mert aki csak
egy pohár vizet ad is nektek inni az én nevemben, azért, mert Krisztuséi
vagytok, bizony, mondom nektek: nem veszíti el jutalmát. Aki pedig
megbotránkoztat egyet e kicsik közül, akik hisznek bennem: jobb volna annak, ha
malomkövet kötnének a nyakára és a tengerbe vetnék. Ha a kezed megbotránkoztat
téged, vágd le azt: jobb neked csonkán az életre bemenned, mint két kezeddel
együtt a gyehennába jutnod, az olthatatlan tűzre. Ha a lábad megbotránkoztat
téged, vágd le azt; jobb neked sántán az örök életre bemenned, mint ha két
lábaddal együtt a gyehenna olthatatlan tüzére vetnek. Ha a szemed
megbotránkoztat téged, vájd ki azt; jobb neked fél szemmel az Isten országába
bemenned, mintha két szemmel a gyehenna tüzére vetnek, ahol a férgük el nem
pusztul, és a tüzük ki nem alszik.”
A mai vasárnapi evangéliumban Jézus a tanítványok
oktatását folytatja. Beszélgetésük közben János beszámolt Neki arról, ami
útközben történt, hogy láttak valakit, aki Jézus nevében ördögöket űzött ki, de
nem tartozott közéjük. Ezért megtiltották neki. Jézus azonban azt felelte neki:
„Ne tiltsátok meg neki! Aki a nevemben csodát tesz, nem fog egykönnyen
szidalmazni engem. Aki nincs ellenünk, velünk van.” Mit jelenthetnek Jézus
szavai? Az elmúlt években a Magyar Püspöki Kar arra hívta fel a figyelmünket,
hogy egészséges öntudattal őrizzük meg katolikus hitünket az újpogányság egyre
terjedő szellemével szemben. „Mert
kereszténynek tűnő vallási nyelvezetet használ és könnyen megtévesztheti még a
vallásukat gyakorló hívőket is. Ezek közé tartoznak a Jézusról és Szűz Máriáról
szóló tudománytalan állítások. Ilyenek pl. a „Jézus, pártus herceg“-elmélet,
vagy a táltosok, a sámánok és a pogány ősmagyar vallás egyéb valós vagy vélt
elemeinek újraélesztése” (MKPK, 2009-i körlevél). Amikor Jézus azt mondja, „aki
nincs ellenünk, velünk van”, akkor vajon ezeket is beleérti-e, hiszen
látszólag nem utasítják el Jézust és Máriát? - Nem, mert saját írásaikból is
kiderül, hogy elvetik az evangéliumok tanítását (pl. mindazokat, amelyek
tanúsítják, hogy Jézus Galileából, Názáretből származó zsidó volt), vagy saját
szájízük szerint elferdítik (pl. a Szentháromság nem Atya, Fiú és Szentlélek,
hanem Atya, Anya és Fiú, Jézus nem is volt zsidó, hanem pártus, Mária pedig
pártus királynő, stb.), és elutasítják az Egyház tanítását és a saját magukét
tartják az igaz vallásnak. Tanításaikkal megbotránkoztatják a hívőket, mert nem
a Jézus Krisztus által kinyilatkoztatott igazságot hirdetik, hanem saját
„igazságukat”. Jézus többes számban mondja: „aki nincs ellenünk”, mert Egyházát
is beleérti. Keménynek hangzik, amikor Jézus azt mondja, „ha kezed,
megbotránkoztat, vágd le. Jobb csonkán bemenned az életre, mint két kézzel a
kárhozatra jutnod.” Ezzel nem öncsonkításra, vagy keresztes hadjáratra hív
minket Jézus, hanem arra, hogy egészséges önértékeléssel óvakodjunk mindattól,
ami, vagy aki bűnre csábíthat minket. Legyenek ezek akár saját gondolataink,
hajlamaink, vagy más emberek, csoportosulások, irányzatok, akik üzeneteikkel
megtévesztenek és elterelnek az igaz hittől. Jézus arra oktatja tanítványait,
hogy az Ő példáját kövessék. Csak az lehet velünk, aki segít hitünk
növekedésében, és Jézus tanítása szerint elvezet minket az Általa meghirdetett
igazság megismerésére és a Vele való találkozásra, mert Jézus „az igazság” (Jn
14,6).
Feladat a mai napra: Időt szánok ezen a héten Jézus és az
Egyház tanításának megismerésére és elmélyítésére.